מחווה לרובין וויליאמס במרכז הגאה

robin_williams_tribute_by_emilystepp-d7ut3q0

עברו כמה חודשים מאז שרובין וויליאמס נמצא מת בביתו, לאחר ששם קץ לחייו. האיש המצחיק, שהביא שמחה ללב רבים, בחר לסיים את חייו בדרך טראגית ובטרם עת. כעת, כמעט 4 חודשים לאחר לכתו מתארגן במרכז הגאה אירוע לזכרו, במסגרת הסדנה למגדר ומיניות בקולנוע פופולארי "קולנוע למגדריסטיות".

לאורך העשורים בקריירה של וויליאמס, הופיע השחקן בכמה וכמה סרטים שעסקו במודגש בנושאים של מגדר. בין הבולטים בהם היה, למשל, "כלוב הציפורים", קומדיה שהציג זוג הומוסקסואלים שנאלץ להתחזות לזוג סטרייטי. דוגמא אחרת, מפורסמת, ומצחיקה לא פחות היתה "גברת דאוטפייר".

הסרט "גברת דאוטפייר" (כריס קולמבוס, 1993) אוחז דווקא בגישה פרוגרסיבית יחסית בכל הקשור להתפרקות הנישואין שבמרכזו. במקום סיום הוליוודי צפוי בו מתאחדים האם והאב מחדש, כיאה למשפחה גרעינית לדוגמא, מסתיים הסרט במוסר ההשכל הגורס שישנם סוגים רבים של משפחות וכי גם משפחה בה התגרשו ההורים, היא עודנה משפחה אמיתית. בסרט מוצג גם זוג הומוסקסואלי מוצהר המסייע לוויליאמס בהתחפשותו לגברת דאוטפייר. אחיו של הגיבור ובן זוגו המוצגים באהדה רבה. העובדה שהומוסקסואלים הם אלה שמחוללים בוויליאמס את המהפך מראה שהסרט מכיר בעובדה ששורשיי המהפך מזכר לנקבה, מקורם בזהות מינית/מגדרית יוצאת דופן.

אך הליבראליות הזו אינה שורה על מסרים אחרים העולים בסרט. למרות שהצופה שואב לאורך כל הסרט עונג רב ממהפך המושלם שעובר וויליאמס לאישה, טרנסקסואליות המפורשת משולה לסטייה ולפשיעה חמורה. גברת דאוטפייר אליה מתחפש וויליאמס אהובה על כולם, היא כעין מרי פופינס ריאליסטית, מושלמת מכל בחינה ומתלבשת ככפפה על כל צרכי המשפחה. עובדה זו אינה מצילה אותה מהתגובה הקשה כאשר, כריס, האח האמצעי, מגלה אותה בטעות בשירותים כשהיא מטילה מימיה באופן זכרי. "אנחנו צריכים לקרוא למשטרה מייד!!" הוא מזדעק אל אחותו והשניים נכונים להכות את המטפלת האהובה לשעבר, אם רק יהיה בכך צורך.

דימוי לקו החמקמק הזה בין הנאה מהשינוי שעובר וויליאמס ובין חרדת הצופה מפני טרנסקסואליות, ניתן לראות במסכת הלטקס שעוטה וויליאמס כחלק מתחפושתו. לאחר שחזינו בפרוטרוט בשלבי השינוי כולל יצירתה הפלאסטית של המסכה, נראים ילדי המשפחה כשהם צופים בסרט אימה בו מוצגות פני אדם שאצבעות לשות בהן צורות, כאילו היו פלסטלינה. "זה חולני. זה הדבר המבחיל ביותר שראיתי מימיי!" אומרת נטלי, הבת הקטנה למראה. קטע זה, ששולב בסרט ללא הצדקה עלילתית, מהווה רמז לכך שבשינוי שעבר וויליאמס יש גם פוטנציאל למשהו מפלצתי, דומה אך שונה, כמו טרנסקסואליות, שמסוגל ללוש צורות מגוונות מגוף האדם, כאילו אין מדובר בחומר מוצק ויציב בכל מצב. זוהי אימת הגוף הנזיל, הניתן לשינוי.

snapshot20090911053843

גוף נזיל עד אימה שניתן ללוש לכדי צורות (מתוך "גברת דאוטפייר")

דוגמא נוספת לסמיכות אשר נוצרה בין חציית המגדרים ולאימה באה לביטוי בסצנה בה הגיבור המבוהל מביקור לא צפוי מתרוצץ אנה ואנה כשהוא עטוי פאת שיבה וחלוק, בהיתקלו בדמותו במראה הוא מפטיר בזעזוע "נורמן בייטס!". במקרה אחר הוא שוכח את המסכה על פניו וצווח באימה כשמתגלה לו במראה דמות הנראית כמו "פניי עור" (Leatherface) הנורא מ"המנסרים מטקסס".

snapshot20091026204813

"נורמן בייטס!" (מתוך "גברת דאוטפייר")

"Leatherface"

"Leatherface" (מתוך "גברת דאוטפייר")

מקובל לאמר על כל סרט בו מתרחשת התחפשות של גבר לאישה או להפך, שהתהליך המוצג בו חושף את עצם העובדה כי מגדר לכשעצמו הינו תחפושת ותו לא. ואולם, תחפושתו המורכבת של וויליאמס חושפת דווקא את חוסר הטבעיות שמייחס הסרט למעבר בין המגדרים. תחילה נכשלים הניסיונות להפכו לאישה שוב ושוב ורק תודות לפעולה "כירורגית" קיצונית בו "מוחלפים" איברי גופו ופניו של וויליאמס מתאפשר המעבר. התחפושת הסופית מכילה תחליפים לעור, קפלי שומן, שדיים, שיניים, עיניים ומיוצרת למעשה בסטודיו לאיפור מקצועי של האח הגיי. וויליאמס עצמו, מתפרנס בסרט ממקצוע של מדובב וחקיין, ועובדה זו היא שמאפשרת לו לחקות אישה באופן אמין. האופן הארכני והמפורט כל כך בו מוצגים תהליכי המהפך מעביר מסר נסתר לפיו רק אנשי מקצוע מסוגלים לחצות את הקו בין המגדרים שהוא כתהום פעורה. לשם השוואה, מסר הפוך, לפיו המעבר בין מגדרים הינו קל ופשוט, עשוי היה להיות מבהיל ומערער.

snapshot20090911053212

גוף פריק, הניתן להרכבה מחדש (מתוך "גברת דאוטפייר")

ההסתייגות המפורשת מטרנסקסואליות שולבה בסרט יותר מפעם אחת במטרתה להבהיר מעבר לספק שאין הוא מעודד תופעות בלתי רצויות אלה. בתחילת הסרט, וויליאמס מתחזה טלפונית למטפלות כושלות במיוחד בכדי להגדיל את סיכוייו להתקבל. בין היתר הוא מחקה אישה עבת קול האומרת: "אני לא עובדת עם גברים מאחר שהייתי אחד כזה". כשהאם, בגילומה של סאלי פילדס, שומעת זאת, היא טורקת את הטלפון בחלחלה.

 

מיותר לציין, שמצער ובלתי הוגן ככל שיהיה הדבר, הרי שגם יותר מעשרים שנה לאחר יציאת הסרט לאקרנים תגובות אלה, כמו המתוארות בסרט כלפי גילוי פתאומי של טרנסקסואליות, עודן ריאליסטיות בהחלט.

*

המחווה לזכר וויליאמס יתקיים במסגרת הסדנה "קולנוע למגדריסטיות", סדנה קבועה העוסקת במיניות וקוויריות בסרטי מיינסטרים פופולאריים. הסדנה שמועברת על ידי ע' קווירית בימי שני, אחת לשבועיים, בשעה 20:00 ומיועדת לכל המגדרים והנטיות באשר הם. עלות כניסה: 20 ₪.

מחווה לרובין וויליאמס 8/12 (יום שני) | 20:00 | חדר ה"צוציקגן", המרכז הגאה, גן מאיר, ת"א.
לא ללהטבא"ק בלבד, כולם מוזמנותים.
קווי אוטובוס: 24, 25, 18, 82, 61 ועוד

*בקרוב! פרוייקט גיוס המונים לע' קווירית עם תשורות ומתנות שלא יסולאו בפז! היכונו!

למעקב אחר אירועי הסדנה כתבו לי: d_tv25@hotmail.com
או הצטרפו לקבוצה "קולנוע למגדריסטיות" בפייסבוק:
https://www.facebook.com/groups/1420110368236399/
התאריכים הקרובים של הסדנה (הנושאים ימסרו בסמוך לכל תאריך):

 

22/12 (יום שני) | 20:00 | חדר ה"צוציקגן"

5/1 (יום שני) | 20:00 | חדר ה"צוציקגן"

19/1 (יום שני) | 20:00 | חדר ה"צוציקגן"

2/2 (יום שני) | 20:00 | חדר ה"צוציקגן"

וכו'…

להתראות!

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: